maandag 9 april 2012

Verdiepding 26 - privacy en veiligheid

Filmpje bekeken hoe wij overal in de gaten worden gehouden wat we op internet doen. Is niet meer terug te draaien, denk ik..Moeten we daar bang voor zijn? Er is verschil in opvatting hierover tussen de oudere en de jongere generatie. Ouderen hebben nog de verhalen gehoord hoe er in oorlogstijd misbruik van openbare gegevens kan worden gemaakt met verschrikkelijke gevolgen. Jongeren die van jongs af aan met internet zijn opgegroeid hebben daar niet zo'n problemen mee, zoals Sohie van den Kamp vertelt in een ander filmpje. Privacy bestaat niet meer en daar moeten we niet moeilijk over doen, proef ik daaruit.
Gegoogeld op de naam van bibliotheek Balk. Veel actuele zaken zoals voorleeswedstrijd, exposities, lezingen e.d. Prima! Maar helaas ook nog veel sites waarin het oude adres nog wordt gebruikt. Dit leidt nog wel eens tot verwarring, heb ik gemerkt.
Daarna op mijn eigen naam gegoogeld. Er zijn veel personen met mijn naam. Vaak kwam ik m'n schoonzus tegen, die net zo heet als ik. En ook eentje die actief was in de windhondenrensport (ik niet !) Een berichtje bij "Waar ben jij nu" wat ik gestuurd had naar een vriendin die in China was, was ook door iedereen te lezen. En op het Coachblog van 23dingen stond alles wat ik tot nu toe in m'n blog had gezet. Hm...wel even oppassen wat ik allemaal schrijf!

1 opmerking:

  1. Hoi Janny, daarom is het weel eens goed om je eigen naam te Googlen, je realiseert je soms niet wat iedereen kan lezen en het is toch goed om bij alles wat je online zet, te bedenken dat 'de hele wereld" mee kan lezen. En ook al verwijder je later je account, toch krijg je nooit alles weg, want er worden pagina's "in cache" bewaard.
    Gr. Janneke

    BeantwoordenVerwijderen