zondag 15 april 2012

Verdiepding 27 Copyright


Film(pje) gezien van Larry Lessig over de veranderende wereld en daarmee de behoefte aan nieuwe regels. De voorbeelden die hij gaf van b.v. landeigenaren in Engeland die recht hadden op de ruimte ver boven en ver onder hun land. Deze regels moesten bijgesteld worden toen er door nieuwe technologie vliegtuigen boven hun land gingen vliegen.
Het auteursrecht kan haast niet meer in de hand worden gehouden door de komst van Internet. Een mooie oplossing is dan Creative Commons, waarbij je onder bepaalde voorwaarden toch gebruik mag maken van andermans werk.Wikipedia is daar zo'n voorbeeld van. Gekeken bij Flickr-foto's en er was een keur aan foto's over veel onderwerpen.
Ik heb bij de eerste 23 dingen ook afbeeldingen gebruikt bij m'n blog, maar er niet aan gedacht of dit mocht! Nu zal ik, met de kennis die ik nu heb, zeker beter opletten. Het plaatje van CC wat ik op Wikipedia vond mag hopelijk wel..

2 opmerkingen:

  1. Hoi JannyO.
    Je hebt mij ingehaald !
    Succes :-)
    Groetnis Gerke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En nu ben je er waarschijnlijk even alert op, maar al gauw verval je weer in oude gewoontes denk je niet? je kan natuurlijk voor de zekerheid bij je plaatje bron:wikipedia vermelden, baat het niet het schaadt ook niet. Ik heb vorige week op mijn blog een foto van de friese winnares van de voorleeswedstrijd geplaatst. Eigenlijk had ik misschien ook eerst om haar toestemming moeten vragen. Aan de andere kant stond er ook een foto in het Friesch Dagblad, die heeft dat natuurlijk ook niet gedaan, of is het in zo'n geval logisch dat je foto gepubliceerd wordt? Eerlijk gezegd weet ik het niet, al denk ik het tweede. Maar dit blijft een lastig ding (om je er aan te houden).
    Gr. Janneke

    BeantwoordenVerwijderen