Dit is bekend terrein, we werken er dagelijks mee. Enkele artikelen gelezen van mensen die er vooral blij mee zijn dat er zoveel functionaliteiten op zitten en dat het niet meer een bibliotheekcatalogus is, maar een zoekmachine. We moeten aansluiten op 2.0 en interactie krijgen met onze klanten.
Heb maar weer eens De Schopenhauer-kuur opgezocht bij Worldcat en OCLC en expres een klein typefoutje gemaakt. (het tussenstreepje niet ingetypt). Beiden vonden de titel niet en gaven ook geen vergelijkbare opties zoals Google wel doet (Bedoelde u misschien ...?). Dat maakt deze diensten nog niet een echte "zoek"machine..(De Aquabrowser vondt de titel overigens wél met deze typefout.)
De dagelijkse praktijk leert dat (oudere)klanten vooral een bepaalde boektitel zoeken en de Aquabrowser moeilijk vinden. Voor handigerds die meer willen en bekend zijn met begippen als "taggen" e.d. is de Aquabrowser een mooie uitbreiding van de traditionele catalogus.
Typfoutjes: erg jammer dat je dan niet altijd terecht komt bij wat je zoekt. Ook de aquabrowser is daar niet zo goed in. Ik heb ook even een paar typefoutjes in jouw titel geprobeerd: de ene keer krijg je wel een suggestie ("Zoekt u misschien.."), de andere keer niet. Ik ben het met je eens dat dat erg jammer is.
BeantwoordenVerwijderenGroet,
Els